Naturfotograf Jan Gustafsson

Kamerahuset

Mina två kamerahus våren 2021
Mina två kamerahus våren 2021

Det viktigaste är att kamerahuset har en bra sensor, en bra autofokus, en tydlig sökare, är stöttåligt, vädertätat och kan ta många bilder i sekunden. Men det räcker inte med det, kamerahuset ska också vara lättarbetat för att fungera bra i praktiken. För att göra det måste greppet kännas bra och knapparna sitta långt ifrån varandra, så att du inte trycker på fel knapp när du får ditt livs chans. Du måste också träna, så att du kan din kamera, annars hjälper det inte hur bra kamera du än har.

 

Stor eller liten sensor?

Stor eller liten sensor

Fullformatssensor (24x36mm=864mm2) är bäst. Kamerahus med små sensorer, det s.k. APS-C-formatet (Canon 14,8x22,2=328mm2 och Nikon 15,6x23,7=370mm2) kan inte leverera lika bra bildfiler som kameror med fullformatssensorer, om tekniken i övrigt är lika.

Jag hör ofta fågelfotografer säga att de gillar den lilla APS-C sensorn för att den förlänger brännvidden. Canons med 1,6 och Nikons med 1,5 gånger. Detta har sagts så många gånger att det blivit en sanning, men inget kan vara mer fel. APS-C- sensorn förlänger inte brännvidden, den är bara mindre än fullformatssensorn och det finns inga fördelar med det, förutom att den kostar mindre. Olympus och Panasonic har ännu mindre sensorer. Det formatet heter Micro 4/3 (13,5x18= 243mm2).

Stor eller liten sensor

En sensor är som en solfångare, ju större yta den har desto mer ljus fångar den och desto bättre blir bildkvalitén. Antalet pixlar har också betydelse, men är långt ifrån lika viktigt som storleken på sensorn. Men jag håller med de som säger att APS-C- sensorn ger en bra bildkvalité, om du inte delförstorar bilden för mycket.

När jag säger till andra fågelfotografer att fullformatssensorer är mycket bättre än APS-C och Micro 4/3 är det många som protesterar. De säger att de ändå inte kan tillgodogöra sig den större sensorns bättre bildkvalité, för de kommer inte så nära fåglarna. De måste ändå beskära bilden och då kan de lika gärna ha en mindre sensor från början. Jag förstår dem, men det som de inte har förstått är att det finns andra fördelar med en större sensor.

Fördelarna med den större sensorn är

  1. Att du i själva fotograferingsögonblicket inte behöver tänka så mycket på kompositionen. Du kan placera fågeln i mitten av bildytan och bara koncentrera dig på fågelns hållning och att få den skarp. Var i bildytan du vill ha fågeln för att kompositionen ska bli bra kan du bestämma efteråt, när du sitter hemma vid datorn. Att göra det i fotograferingsögonblicket är mycket svårare. Det är svårt nog ändå att fotografera fåglar.
  2. Autofokuspunkten i mitten är oftast den mest känsliga.
  3. Nästan alla objektiv är skarpast i mitten av bildytan. Det är därför fågeln ska vara i mitten när du tar bilden.

Är det bra med många pixlar?

Bra med många pixlar

Den gråhuvade vipan var en ny fågelart för Sverige när jag fotograferade den utanför Kristinehamn den 14 maj 2019. Att i dåligt ljus klockan 04:30 på morgonen och på 100 meters avstånd få till en så här bra bild tycker jag är fantastiskt. Utan min Canon 5DSR med 50 MP hade det inte varit möjligt.

Många pixlar gör att du kan fotografera fåglar på längre avstånd med bibehållen bildkvalité. Men självklart har medaljen en baksida. Många pixlar ger lättare rörelse - och skakningsoskärpa. Räkna med att du behöver ett stegs kortare exponeringstid med fördubblat antal pixlar.

Autofokus

Autofokus

Att autofokusen fungerar som den ska är extremt viktigt vid actionfotografering. I dag har många kameror massor av autofokuspunkter som kameran själv kan välja emellan. Du kan också välja vilka fokuspunkter som ska vara aktiva och hur de ska vara grupperade. Valmöjligheterna är nästan oändliga.

Autofokuspunkter

Men det viktigaste är inte hur många autofokuspunkter eller autofokusprogram din kamera har. Det viktigaste är att autofokusen fungerar som den ska. Kameran ska ställa in skärpan på rätt ställe, d.v.s. där du har placerat fokuspunkten eller gruppen av fokuspunkter i bildytan och så ska den hänga med, men så är det inte alltid.

Det har ofta hänt att mina kameror har ställt in skärpan rätt på en flygande fågel, men efter bara några sekunder har fågeln varit ur fokus. Ibland har det berott på min egen oförmåga att följa fågeln. Men lika ofta har det varit kamerans tillkortakommande som gjort att fågeln blivit oskarp.

Autofokus inte hinner med

Bilden på berguven är ett bra exempel på när kameran inte hann med. Trots att fokuspunkterna sitter på rätt ställe blev berguven oskarp. Berguven fotograferade jag med min Canon 1 DX MKII som är en spegelreflexkamera.

Man kan lite förenklat säga att i en spegelreflexkamera finns det två separata system som mäter avståndet till motivet. Det är det fasdetekterande systemet och kontrastmätningen.

Det fasdetekterande systemet är snabbt men komplicerat i sin uppbyggnad och används när du tittar i kamerans sökare.

Den fasdetekterande autofokusen i en spegelreflexkamera använder en sensor som sitter under spegeln. Detta medför att man ofta måste kalibrera systemet, så att det ger rätt information till focusmotorn. För annars ställs skärpan in på fel ställe. Kontrastmätningen som används vid fotografering i Live View läget använder bildsensorn för att ställa in fokus. Den tekniken är långsammare men mycket mer tillförlitligt.

Canon R5 och Sony A9

Spegellösa kameror har ingen spegel som är i vägen när avståndet ska mätas. Därför kan spegellösa kameror mäta avståndet direkt till sensorn. Det gör att det finns goda förutsättningar för att autofokusen ska bli både snabb och tillförlitlig. Canon R5 använder en kombination av ett fasdetekterande system och kontrastmätning. Båda sitter dock på själva bildsensorn vilket medför att kameran inte behöver, eller kan kalibreras.

Identifierar ansikten på djur.

Canon R5 har 1053 st. autofokuspunkter som kan flyttas över nästa hela sökarbilden. Men inte nog med det. Kameran går att ställa in så att den identifierar ansikten på djur plus ögonavkänning. Fåglar identifieras också med inställningen för djur. Denna inställning gör att en fågel kan röra sig över nästan hela bildytan utan att kameran tappar fokus på den.

Ögonavkänning på djur.

Är fågeln nära hittar kamerans autofokus fågelns öga och ställer in skärpan på ögat.

Det är ingen tvekan om att den nya intelligenta autofokusen som finns i de nya toppmodellerna från Canon och Sony är det bästa som hänt sedan digitalkameran kom. I alla fall för oss fågelfotografer.

Sökaren

Viktigt med stor och tydlig sökare.

Det är viktigt att din kamera har en stor och tydlig sökare, särskilt viktigt är det vid actionfotografering. I dag finns det två olika typer av sökare på kameror som lämpar sig för fågelfotografering. Det är digitala systemkameror med optisk sökare och med elektronisk sökare. Jag skulle lika gärna kunna säga kameror med spegel och utan spegel. Kameror med spegel har den stora fördelen att du ser den verkliga bilden.

Kameror med spegel har den stora fördelen att du ser den verkliga bilden.

Sökarna på spegellösa kameror har blivit bättre. Nu är upplösningen så bra att bilden upplevs skarp och inte grynig som tidigare. Problemet med eftersläpning när man följer en flygande fågel har också minskat och är nu nästan borta. Bilden som du ser i sökaren upplevs som elektronisk, vilket den också är, färgerna känns inte naturliga. Sökarbilden i min Canon R5 är dessutom mindre än vad den var i min 1DX MKII, vilket är en klar nackdel.

Men värre är att en spegellös kamera drar ström hela tiden för att visa sökarbilden. För att inte batteriet ska ta slut med en gång sitter det en sensor under sökarokularet. Sensorn känner av när du tittar i sökaren och aktiverar den, men det går inte fort nog, för det blir svart ett ögonblick. Detta är en stor nackdel som gör att jag missar många bilder. Detta är den största nackdelen med spegellösa kameror enligt mig.

Det finns också fördelar med den elektroniska sökaren. En av dem är att du ser om bilden blir rättexponerad, utan att behöva titta på något histogram. Är bilden för mörk i sökaren blir den underexponerad och är den för ljus blir den överexponerad, så enkelt är det. En annan fördel är att du kan granska den tagna bilden i sökaren. Detta är speciellt bra när det är ljust ute och det är svårt att se på displayen.

Men den största fördelen är nog ändå att spegellösa kameror saknar spegel. För spegeln orsakar både ljud och vibrationer när den fälls upp och ner. Spegellösa kameror är mycket tystare.

Den vinklingsbara skärmen gör att jag kan sitta bekvämt.

Den vinklingsbara skärmen gör att jag kan sitta bekvämt och se ut genom fönstret när jag sitter i ett gömsle. Och samtidigt se ner på skärmen och exponera. Det är riktigt bra. Vinklingsbara skärmar finns också på en del spegelreflexkameror, men inte med följande autofokus. Och följande autofokus är ett måste när man fotograferar fågel.

Ett annat tillfälle då den vinklingsbara skärmen är guld värd, det är när jag ligger på en strand och fotograferar vadare. Utan en vinklingsbar skärm får jag snabbt ont i nacken.

Hur tålig är din kamera?

Robust kamerahus är viktigt.

Förr var kamerorna mekaniska och fungerade i ur och skur. Sedan kom de elektroniska kamerorna, till att börja med fungerade de inte alls när det var lite fukt i luften. Tillverkarna tog naturligtvis tag i problemet och kamerorna har blivit mycket bättre sedan dess.

Skydda kamerautrustningen.

När jag var på Antarktis 2009 utsatte jag mina Canonkameror för mycket fukt. Jag fotograferade när det regnade och snöade. Trots att jag försökte skydda mina kameror, låg det många gånger snö uppe på dem. Men inte en enda gång fick jag något felmeddelande på displayen - allt fungerade perfekt.

På den tiden pratades det inte så mycket om att kamerorna skulle vara vädertätade, men det var i alla fall mina Canonkameror. Det var först när Pentax slog på stora trumman om att deras nya kamera var vädertätad som det blev ett försäljningsargument.

Sedan dess är så gott som alla systemkameror vädertätade enligt reklamen. Men hur bra denna vädertätning är, det vet vi inte. Jag tror att det kan variera en hel del mellan olika märken och modeller.

Olympus har IP-klassade kamerahus.

Detta har Olympus tagit fasta på och låtit IP- klassa sin toppmodell Olympus E-M1X. Det är lätt att tro att Olympus har den bästa vädertätningen, bara för att deras toppmodell är IP klassad, men det vet vi inget om. Det vi vet är att Olympus kameran har en mycket bra vädertätning. Vi vet också av erfarenhet att Canon och Nikons toppmodeller har mycket bra vädertätning.

Hur stöttåligt ett kamerahus är, det är svårt att veta.

Men det är precis som med vädertätningen. Köper du någon av Canon eller Nikons toppmodeller, då får du ett kamerahus som tål väldigt mycket, det har erfarenheten visat.

Den mest känsliga punkten är bajonettfattningen.

Den mest känsliga punkten är bajonettfattningen. Trillar du när du har kameran framme och det stora teleobjektivet sitter på, då är det stor risk att kamerahuset lossnar från teleobjektivet. Och det inte bara lossnar, bajonettfattningen går med stor sannolikhet sönder. Därför har jag bara kameran framme när jag går kortare sträckor, och där det är lätt att gå.

Transportera kamerautrustningen säkert.

 

Hur många bilder i sekunden?

Om du vill ta actionbilder är det viktigt att din kamera kan ta många bilder i sekunden.

Om du vill ta actionbilder är det viktigt att din kamera kan ta många bilder i sekunden. Och då är det inte fråga om JPG bilder, utan bilder i RAW format. En Canon 7D MKII kan ta max 10 bilder i sekunden, det är inte dåligt. Det stora problemet med den kameran är att den bara kan hålla på med det i 3,1 sekunder, sedan börjar det gå långsamt. Min 1DX MKII kunde ta 14 bilder i sekunden med följande autofokus och mekanisk slutare. Det kunde den hålla på med i 12 sekunder innan den började gå långsamt och det är bra. Nya Canon 1DX MKIII kan ta 16 bilder i sekunden med mekanisk slutare och följande autofokus.

Bilden på ladusvalan tog jag med en Canon 1DX. Den kameran kunde ta 12 bilder i sekunden.

Bilden på ladusvalan tog jag med en Canon 1DX. Den kameran kunde ta 12 bilder i sekunden. Svalan kom i full fart, jag siktade och tryckte ner avtryckaren och höll den nere, och så fick jag den här bilden.

Canon R5 kan med mitt snabbaste minneskort ta 12 bilder i sekunden.

Canon R5 kan med mitt snabbaste minneskort ta 12 bilder i sekunden och det kan den hålla på med det tills minneskortet är fullt utan att börja gå långsamt. Det är jättebra!

Kameran ska vara användarvänlig

För att ett kamerahus ska fungera bra måste knappar och reglage sitta långt ifrån varandra.

För att ett kamerahus ska fungera bra måste knappar och reglage sitta långt ifrån varandra. Annars är det lätt hänt att du trycker på fel knapp när det väl gäller, speciellt om du har handskar på dig. Greppet måste också kännas bra för att du ska trivas med din kamera.

Canons 1-serie kom ut på marknaden 1989.

Canons 1-serie kom ut på marknaden 1989. Det är mer än trettio år sedan och utseendemässigt har det inte hänt så värst mycket. Canons 1-serien är sig lik.

Den största förändringen som har gjorts var när kameran blev digital, då kom det till en display på baksidan. Som jag ser det är Canons 1-serie, kamerornas motsvarighet till bilarnas Porsche 911.

Nu finns det säkert de som hävdar att Nikons proffskameror är bäst utformade. Och jag har all respekt för dom som tycker så. Men jag tycker Canons 1-serie är bäst.

Typiskt för Canons 5-serie är att jag allt för ofta får trycka två gånger på en knapp för att det ska hända något.

Min Canon R5 är som framgår av namnet en kamera ur Canons 5-serie. Typiskt för Canons 5-serie är att jag allt för ofta får trycka två gånger på en knapp för att det ska hända något.

Jag vet inte, men det spelar ingen roll, för bra är det inte. Det är långt ifrån den nivå som jag är van vid från Canons 1-serie.

Jämfört med tidigare Canonmodeller är möjligheterna att anpassa knappar och reglage större på min nya Canon R5, vilket är bra. På mina tidigare Canon kameror har jag bara haft två inställningshjul, på R5: an har jag tre. Till det kommer ytterligare ett inställningshjul som sitter på de nya RF- objektiven. Att ha tillgång till fyra inställningshjul tycker jag är jättebra.

Olympus E-M1 Mark III är i minsta laget för mina stora arbetarhänder.

Olympus E-M1 Mark III är i minsta laget för mina stora arbetarhänder. Jag är bara inte kompatibel med små kameror. Det betyder inte att Olympus kameran är en dålig kamera. Jag har t.o.m. rekommenderat den till en del. Framförallt har jag gjort det till kvinnor med små händer som vill ha en liten och lätt systemkamera för att fotografera fågel med. Det är lite som att köpa kläder, du måste köpa rätt storlek.

Vilken fågelfotokamera är bäst?

Bästa spegelreflexkameran för fågelfotografering är Canons proffsmodell 1DX MK III.

Idag (sommaren 2021) finns det kamerahus med spegel och fullformatssensorer som är robusta, snabba och ger mycket bra bildkvalitet. Bästa spegelreflexkameran för fågelfotografering är Canons proffsmodell 1DX MK III (20,1 megapixel).

Sony A9 II är en direkt konkurrent till Canon 1DX MKIII.

Sony gör spegellösa kameror som ger mycket bra bildkvalité. Deras A9 II är en direkt konkurrent till Canon 1DX MKIII.

Den bästa kameran för fågelfotografering sommaren 2021 är Sonys nya toppmodell, Sony A1. På andra plats kommer Canons spegellösa kamera Canon R5.

Den bästa kameran för fågelfotografering sommaren 2021 är Sonys nya toppmodell, Sony A1. På andra plats kommer Canons spegellösa kamera Canon R5 och på tredje plats Canon R6. Det som de här kamerorna har gemensamt är att de har en utomordentligt bra autofokus och vinklingsbara skärmar.

Sony A1 är den enda fullformatskameran som för närvarande kan ta 30 bilder i sekunden med följande autofokus och ge detaljrika bilder (50,1 MP). Den har dessutom en stackad bakbelyst sensor som har mycket snabb utläsningshastighet och det gör att problemet med rullande slutare är litet. Det enda som jag är kritisk mot är Sonys små kamerahus. De tillhör inte de mest användarvänliga kamerahusen.

Canon och Nikon har tillkännagivit att de håller på att utveckla nya kamerahus (Canon R3 och Nikon Z9).

Canon och Nikon har tillkännagivit att de håller på att utveckla nya kamerahus (Canon R3 och Nikon Z9) med liknande specifikationer som Sony A1. När de kommer ut på marknaden kan mycket väl Sony åka ner till tredjeplatsen när det gäller bästa kameran för fågelfotografering. Anledningen till att jag tror det är att Canon och Nikons proffskameror av tradition, har varit extremt användarvänliga. Jag ser ingen anledning till att Canon R3 och Nikon Z9 inte skulle föra den traditionen vidare.

Vill du veta mer om kamerahuset?

Då ska du se min video "Utrustning för fågelfotografer" som finns på Moderskeppet. I den videon får du också veta vilka stativ, stativhuvud, ryggsäckar och kläder som är bra för fågelfotografering.



Följ mig på sociala medier.

Facebook    Instagram    YouTube



Alla bilder och text är © Copyright 2004-2021 Naturfotograf Jan Gustafsson. Innehållet kan inte användas på något sätt utan föregående skriftligt tillstånd från Naturfotograf Jan Gustafsson.
Integritetspolicy